Ole Andreas Meen, Syklist

Jeg kan faktisk kjenne at jeg blir sterkere med de øvelsene jeg blir anbefalt å følge. Det er lett å holde motivasjonen oppe når man vet hva som er riktig å gjøre dag for dag

Jeg har holdt på med sykling i ca. 7 – 8 år og det hele startet med at jeg begynte å sykle til jobben. Har ikke vært aktiv syklist i mine yngre dager, men startet nå i godt voksen alder. De to – tre siste årene er syklingen blitt mer seriøs og nå konkurrerer jeg med meg selv fra år til år og ikke minst med syklister i min egen aldersklasse.

Jeg har deltatt i flere lokale turritt som Telemark Tour, Vestfold rundt, Lillehammer – Oslo (styrkeprøven)og HydroTiern i Porsgrunn. Sommeren 2014 meldte jeg meg på Viking Tour som er en uke med klatreritt på Vestlandet.

Resultatene i turritt og masterritt er blitt mer og mer viktig for meg og jeg har økte treningsmengden de siste årene. Men til tross for dette ser jeg at det fortsatt er mange foran meg på resultatlistene i min klasse. Jeg startet først med å følge et fast treningskjema for sykling som jeg fant på nettet og oppdaget at det å trene bevisst ga gode resultater. Sesongen 2014 ble egentlig veldig bra, men jeg har fortsatt et godt stykke igjen til jeg når de målene jeg har satt meg.

Jeg begynte derfor å spørre kameratene mine i sykkelklubben jeg er med i om hvordan jeg burde trene for å bli bedre i sykling. Jeg fikk mange gode tips, men flere av tipsene jeg fikk var faktisk motstridende. Den ene sa jeg skulle trene hardt hele tiden mens den andre sa at jeg skulle trene langsomt.

Jeg tror at alle rådene jeg fikk var riktige for de som gav meg dem og det er her jeg ble veldig fornøyd når jeg oppdaget Finishline sitt tilbud med Morten Mørland. Jeg fikk høre om nettsiden fra en treningskamerat i klubben. Vi hadde ofte snakket om at det hadde vært fint å hatt en egen trener for gruppa som selv ikke var med som syklist.  Den kvelden sjekket jeg ut hjemmesidene til Finishline og etter et par eposter med litt informasjon frem og tilbake bestilte jeg en pakke på 4 uker med tett oppfølging.

Jeg sendte inn min treningslogg for de siste ukene og skrev litt om meg selv og hvilke mål jeg hadde med syklingen. Etter et par dager fikk jeg tilgang til et nettbasert treningsprogram (trainingpeaks). Jeg må si det var veldig bra å få et tilpasset program til mine mål og treningsmengde fra en som har høy kompetanse og erfaring med trening og konkurranser. Etter to uker gjorde jeg en test på bl.a. maxpuls og laktatnivå og fikk finslipt programmet med eksakte soner å trene i.

Det er litt skummelt å følge helt sitt eget opplegg når man er med i en klubb, men det er svært viktig å gjøre det som er riktig for ens egen fysikk og mål. Mange av oss som driver med amatør sykling har ikke nok kunnskap om hvilke trening som skal til for å få maks ut av tiden man har til rådighet. Mine erfaringer med Morten Mørland og Finishline er svært gode. Morten gir raskt tilbakemeldinger på spørsmål og har svært god kunnskap og erfaring på hva som er riktig trening for de forskjellige periodene av året.

Jeg er nå inne i oppkjøringen til sesongen og har inngått en ny avtale om tett oppfølging i perioden frem til rittstart. For min del innebærer dette mye styrketrening og mange relativt rolige økter. Jeg kan faktisk kjenne at jeg blir sterkere med de øvelsene jeg blir anbefalt å følge. Det er lett å holde motivasjonen oppe når man vet hva som er riktig å gjøre dag for dag.

Jeg har forventninger til årets sesong fordi jeg sammen med Morten har vært bevisst på så å si hvert eneste minutt med trening. Men resultater avhenger av mange faktorer og det er ikke godt å si hvordan det blir, men uansett resultatene som måtte komme er jeg svært fornøyd med hvordan jeg har trent hittil i vinter. Det er motiverende å samarbeide med Finishline og Morten når man er trygg på det opplegget man får og jeg må si at treningsøktene faktisk er blitt ett av dagens høydepunkt.